Daglidagen

Dagligdagen

 

Det er min erfaring, at mange børn sætter pris på nogenlunde faste rutiner, så de ved, hvad dagligdagen bringer.

Vi starter stille og roligt om morgenen, hvor pasningsordningen åbner kl 6.45. De børn, der møder tidligt, har mulighed for at spise morgenmad ind til kl 7.30-8.00. Herefter leger vi, mens der møder flere børn ind. Alle får mulighed for at komme stille og roligt ind af døren. Vi får sagt godmorgen til hinanden, og der er tid til aflevering og en lille snak, hvis der er behov for det.

 

Ca kl 9.00 får vi formiddagsmad. Vi snakker om hvad vi spiser, hvad vi skal lave i dag, eller hvad der nu lige optager børnene.

 

Ca kl 9.30 er vi færdige med formiddagsmad. De børn, der har brug for formiddagssøvn, kommer ud at sove, hvis de ikke er blevet puttet inden formiddagsmaden. Vi har nu et par timer til leg, udflugter, kreative sysler osv. Vi leger inde eller ude i haven, vi synger, maler, limer, sætter perler på snor, laver kreative ting med naturens materialer og genbrugsting. Vi går ture i vores lokalområde og udforsker og sanser naturen. Vi får oplevelser lidt længere væk, når vi tager på tur i christianiacyklen. Vi cykler til stranden og leger ved vandet med spand og skovl og sopper i vandkanten. Vi cykler til skoven og finder pinde, grankogler og små dyr i skovbunden. Vi tager til Jeppes Led og okser gennem det høje græs op på den store bakke, hvor vi kan se langt ud over vandet og ud over markerne og mærke vinden i håret. Bagefter triller vi ned ad bakken. Vi cykler hen og kigger på venøfærgen og alle bilerne, der kører ombord, eller vi cykler op til højen over for kirken og undrer os over, at vi godt kan høre men ikke se bilerne, når det er tåget. Eller vi tager bare en tur ud i landskabet og ser på dyr, traktorer eller gravmaskinen, der er ved at rense grøften. Hjemme leger vi i haven, og børnene hjælper med at passe hønsene. De skal have vores madrester, og vi får æg til gengæld, og vi samler fjer til vores påskepynt. I haven har vi en lille køkkenhave, hvor vi sår gulerødder, løg, salat, ærter osv., som vi passer og høster og bruger i vores madlavning. Der findes ikke noget bedre end at hive en gulerod op af jorden, skylle den under vandhanen og så gå og gnaske den og til sidst give hønsene toppen. Det kan også være, at vi tager på biblioteket til dagplejernes dag eller andre arrangementer, eller vi mødes med andre børn på legepladsen. Det kan være, at vi bruger formiddagen på at lave en varm ret til frokost eller bager fastelavnsboller, når vi fejrer fastelavn.

 

Ca kl 11.00-11.30 er det ved at være tid til frokost. Hvornår, vi spiser, afhænger af børnene. Er de lige vildt optaget af noget, kan vi sagtens vente lidt, men der kan også være dage, hvor de er trætte og tidligt sultne, og så sætter vi os bare til bordet det før. Under maden snakker vi om de oplevelser, vi har haft om formiddagen, og ellers er roen ved at sænke sig over børnene. Efter frokost er det tid til potte besøg eller en tør ble.

 

Ca 12.00-12.30 er alle blevet puttet til middagslur i barnevognen, eller de største børn sover på madrasser.

 

Henad eftermiddagen begynder de første børn så småt at vågne. Det er meget forskelligt, hvor meget søvn de har brug for. Nogen sover 2 timer, andre 3 timer. Som udgangspunkt vækker jeg ikke børnene af deres middagssøvn. Alle får god tid til at vågne og sidde og nusse med dynen, til de er helt klar. I løbet af eftermiddagen leger vi og får eftermiddagsmad, og børnene bliver hentet. Der er god tid til at få fortalt om dagens oplevelser og andre informationer, der skal gives. Kl 16.30/16.45/15.00 lukker pasningsordningen, og vi siger farvel og tak for i dag.